Jak to łatwo powiedziećJeżeli streszczeniem Dekalogu jest przykazanie miłości /Mt 22,36-40; J 15,12/, to tym bardziej sercem VI przykazania jest jej pielęgnacja. Jasne, że gdy miłość żyje. nikomu nie przyjdzie do głowy zdrada, a tym bardziej rozwód. Problem w tym, że miłość należy do pojęć najczęściej używanych - i nadużywanych.Starożytny język grecki posługuje się tu trzema słowami: eros. philia (miłość typu przyjaźń) i agape. Eros /(łac. Amor) jest zakorzeniony w naturze człowieka. Nie jest dziełem intelektu ani ludzkiej woli, bo niejako się narzuca. "Grecy dostrzegali w erosie upojenie, opanowanie rozumu przez "boskie szaleństwo", które pozwala doświadczyć błogości." Jednak tu nie chodzi o poznanie osoby, ale narkotyk dotyku czyjegoś piękna. To miłość, która pożąda i "konsumuje". Bezwzględnie chce posiadać i mieć dla siebie. Tymczasem agape /łac. caritas/jest troską i służbą drugiemu człowiekowi. Poszukuje dobra ukochanej osoby. Ta ofiarna miłość zakłada gotowość do poświęceń i dar z siebie. Jej istotą jest "być dla kogoś." Podam prosty przykład: letni ogród botaniczny, zdumiewająco piękne kwiaty. Można je brutalnie zerwać i wziąć do domu (to miłość-eros), a można wpaść w zachwyt i pielęgnować tę roślinę w tym miejscu, gdzie najlepiej rośnie (to miłość-agape-adoracja). Miłość agape-caritas uczy wrażliwości na wartość osoby. Jest zainteresowana życiem człowieka. Miłość eros-amor jest zdominowana przez fascynację ciałem. Patrzy na wiek, sprawność i urodę. W tym kontekście papież Benedykt XVI rozróżnia miłość posesywną (pożądanie) i ofiarną (poświęcenie). Można też podzielić miłość na warunkową i bezwarunkową. Ta ostatnia kocha "pomimo wszystko": zna prawdę o drugiej osobie i trwa pomimo jej wad i błędów. Miłość warunkowa dzieli się z kolei na miłość typu "jeżeli" (warunek zostanie spełniony w przyszłości) i miłość typu "ponieważ" (warunek został już spełniony). Pokocham cię, jeżeli: zerwiesz z matką/siostrą; będziesz mi posłuszny/-a; zrobisz to czy tamto. Albo: kocham cię, ponieważ jesteś tak wyjątkowo silny, mądry, piękny; dajesz mi poczucie wartości, bezpieczeństwa etc. Miłość, o jaką chodzi w Ewangelii i w sakramencie małżeństwa, nie jest uczuciem. Jest miłością bezwarunkową. Jest odważnym i świadomym wyborem dobra dla osoby "w zdrowiu i w chorobie, w dobrej i złej doli" niezależnie od zmiennych nastrojów, kaprysów i zachcianek. "Przysięga małżeńska dotyczy wyboru osoby. Uczucia mogą i będą się kleić tu czy tam, ale miłość to ponawiany akt uznania za swojego/-ą - piękna przynależność." - pisze ks. J. Tischner. ks. Jan Sawicki
Tekst pochodzi z Tygodnika
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2024 Pomoc Duchowa |